Csörgő labda szabályai

Fehérbot Sportegyesület

4400 Nyíregyháza

Dózsa György u. 10.

Telefon: 06 70 32 11 300

e-mail cím: csonkaferenc@freemail.hu

 

 

 

 

A csörgőlabda játékismertetése

 

 

 

 

Hazánkban a csörgőlabda az elmúlt évek távlatában jelentős fejlődésen halad. A csapatok száma növekszik, a bajnoki fordulókat 7 csapat részvételével rendezik meg.

A csörgőlabdát kétszer három játékosból álló csapat játssza. A játék teremsport. A pálya mérete 9 x 18 m, amelyet kétfelé oszt a középvonal. A játék célja, hogy a csapatok gólt gurítsanak az ellenfélnek, mialatt a szemben álló csapat ezt próbálja megakadályozni.

A kapuk 9 m szélesek, és a pálya két végén helyezkednek el.  A labda kemény gumiból készül, és lyukak vannak rajta, hogy a belül lévő csörgők hangja hallható legyen a ladba mozgása közben.

 

 

A pálya méretek

A pálya téglalap alakú, 18 méter hosszú és 9 méter széles (+/-0.05m). A méretek a külső szélektől számítanak. A pályán semmi más jelzés nem engedhető meg, csak a pályajelölések. A pályahossz keresztben 3 méterenkénti osztással 6 részre van osztva.

 

 

Játékosok a pályán

A játékosok melegítő nadrágban és mezben, szemtapaszt és szemtakarót viselnek a pályán. A játékosok tájékozódását a pályán tapintható szalagok segítik.

 

 

A játékosok elhelyzekedése

A kapu előtt helyezkednek el a játékosok.

A kapu bal oldalán gól vonaltától 1m távolságra a gól vonalával párhuzamosan helyezkedik el a padlóra rögzítva, 1 m hosszúságban a tájékozódást segítő tapintható zsinór.

 

A középső játékos a kapu közepétől, a gólvonaltól 3 m távolságra helyezkedik el a padlóra rögzítve a 3 m hosszúságú tapintható zsinór.

 

A kapu jobb oldalán a gól vonalától 1 m távolságra a gól vonalával párhuzamosan helyezkedik el a padlóra rögzítve, 1 m hosszúságban a tájékozódást segítő tapintható zsinór.

 

A térfél túloldalán elhelyezkedő játékosok azonos módon helyezkednek el.

 

 

A kapuk

A kapuk a pálya két végén vannak felállítva. A belső méretei 9 m (+/-0.05 m) kereszt irányban és 1.3 m magas (+/-0.02)

 

 

A labda

A ladba a kövekező követelményeknek felel meg:

Átmérő: 24-25cm

Kerület: 75.5-78.5cm

Súly: 1250gr+/-50gr

Hang rések: 4 lyuk a felső felén, 4 lyuk az alső felén

Csörgők: 2 db

Gumianyag: Természetes gumi

Keménység: a DIN 53505 szerint: 80-85° Shore A

Szín: kék

Felület: recés

A jétkosok a játék idején, nem viselhetnek szemüveget és kontaklencsét.

 

 

A pályán minden játékosnak viselnie kell a szemtakarót a felidők előtti szemtakaró-ellenőrzéstől a felidők végéig.

 

 

Játékhossz

A teljes játékidő 24 perc, mely kettő 12 perces félidőre oszlik.

A félidők közötti szünet 3 perc hosszú.

 

 

 

A játék alatt

A játék kezelése/vezetése 
A játékvezető megkéri a közönséget, hogy kapcsolják ki a mobiltelefonokat és csendet kér és emlékeztet mindenkit arra, hogy maradjon csendben, amíg a labdajátékban van. Aztán a játékvezető mondja, hogy "center" és a labdát az első gurítást végző csapat center pozíciójához legközelebbi játékoshoz gurítja. Utána a játékvezető hármat fúj a sípjába és mondja:"play". 

 

 

A főidő a harmadik sípszónál indul. 
 A játékvezető sípszóval zárja le a félidőket és mondja: "half time" vagy "game", "overtime" vagy "extra throws". Ez a jele annak, hogy afélidő véget ért és a játékosok hozzányúlhatnak a szemtakarójukhoz anélkül, hogy azért büntetőt kapnának.
 A főidő megáll bármikor, ha játékvezető sípol és elindul a következő sípnál, kivéve büntető helyzetben. A játékidő áll büntető helyzet alatt.

A labda gurításának módja.

A labdát a játékos álló pozícióban, 1 kézzel, tenyerében szorítva, nagy lendülettel gurítja el a padlón.

 

 

A védekezés

A jétékosok a védekezés idejn a padlóra rögzített, tapintható szalag mentén a gólvonallal párhuzamosan testükkel útját állják a labdának. Védekezéskor a a labda teljes testfelülettel védhető.

 

 

Védekezéskor

A védekező pozíció lehet álló, guggoló vagy vetődő.

Bármikor, ha a labdát vissza kell adni a pályára, ezt a játékvezető, vagy a gólbíró végzi 1.5m-re a kapufától, az oldalvonalnál, azon az oldalon, ahol elhagyta a labda a játékteret. A játékvezető azt mondja: "play".
 Bármikor, ha a labdát az oldal vonalon túl gurítják, a játékvezető "out"-ot mond, a tíz másodperc mérését leállítják és nullázzák. 
Ha a labda túlgurul a "line out” vonalon is, akkor a játékvezető sípol és mondja: "line out". 
A labdát a szemben lévő oldalon passzolják be, mint ahonnnan gurították és ezt a játékvezető, vagy a gólbíró végzi 1.5m-re a kapufától, az oldalvonalnál, azon az oldalon, ahol elhagyta a labda a játékteret. Majd a játékvezető "play"-t mond. 
Amennyiben a labda nem megy át a line out vonalon és az óra nem áll meg, a játékvezető "PLAY"-T MOND, MIHELYT A LABDA VISSZAKERÜLT A PÁLYÁRA. Ha az órát megállították, a játékvezető csendet kér, sípol és "play"-t mond. 
 Ha a labdát az oldalvonalon túlra ütik, a játékvezető azt mondja, hogy "blocked out", s ha még a line out vonalon is átmegy, akkor sípol és azt mondja, hogy"line out".
 

Ha az időmérő megáll, a tíz másodperces óra is megáll. Amikor a labdát visszadobta a játékba, a bíró csendet kér, sípol és "play"-t mond. A megmaradt másodpercek alatt kell a csapatnak átjuttatni a labdát a felezővonalon.
 Bármikor, amikor az időmérő órát megállítják, a labdát bepasszolja a játékvezető vagy a gólbíró am-es vonalnál a kapufa előtt, a játékvezető csendet kér, sípol és "play"-t mond még akkor is, ha egyetlen játékos sem kisérli megszerezni a labdát. 
 A pályán a tájékozódás segítése nem megengedett. Megszegés esetén csapat- vagy személyi büntető, időhúzás jár.

 

 

Gólszerzés 

Bármikor, ha a labda játékban van és keresztezi a gólvonalat, az gólnak számít. A játékvezető kettőt sípol és bemondja, hogy „goal”. Az időmérőt az első sípszónál megállítják.  Nem számít gólnak, ha a labda hivatalos személy bepasszolásából gurul a kapuba.

Ha egy védekező játékos szemtakarója elmozdul, vagy lejön egy gurítás miatt, a játék folytatódik tovább, amíg a labdát nem kezelik, nem ütik ki  vagy gól nem lesz.

Az a csapat a győztes, amelyik több gólt ér el a játék végéig.

A játék véget ér, ha az egyik csapat 10 góllal vezet a másikkal szemben.

 

 

Csapat időkérés

Mindkét csapatnak engedélyezett négyszer 45 másodpercnyi csapatidőkérés a játék alatt. Ebből legalább egyet az első félidőben kell kikérni, különben az elvész.

Ha egy csapat időt kér, azt a másik csapat is kihasználjhatja.

Az a csapat kérhet időt, amelyik bírtokolja a labdát, vagy hivatalos játékszünetben mindkét csapat kérheti. A csapat időkérést a csapat bármely tagja jelezheti a játékvezetőnek kézjellel és/vagy azt mondva „time out”.

A csapatidő akkor kezdődik amikor a játkvezető kimonjda a kérelmező csapat nevét. Ilyenkor a kispadról bárki a pályára léphet.

 

 

Csere a játék idején

Minden csapatnak 4 csere engedélyezett a rendes játékidő alatt, de ebből legalább egy cserét az első félidőben kell végrehajtani, különben az a csere elvész.

Cserét kérhet az a csapat, amelyik birtokolja a labdát, vagy hivatalos játékszüneben mindkét csapat kérhet cserét. Cserét a csapat bármely tagja jelezheti a játékvezetőnek, kézjelet használva és/ vagy mondva, hogy „substitution”

Az edzői beszéd a csere ideje alatt engedélyezett, amig a játékvezető nem mond "quiet please"-t. Megszegés esetén csapatbüntető, tiltott edzői utasítás jár.
 

 

Szabálytalanságok a játék idején

Amikor szabálytalanság történik, a játékvezető sípol és megnevezi a szabálytalanságot. A labda ahhoz a csapathoz kerül, amelyik nem követett el szabálytalanságot.

 

 

 

 

Idő előtti gurítás

Ha egy játékos elgurítja a labdát mielőtt a játékvezető „play”-t mondott volna, az idő előtti gurítás.

 

 

Személyi büntetők a játék idején

Személyi büntető esetén a játékvezető sípol, megnevezi a büntetőt, a játékos számát és a csapatot. A büntetett játékos védi a büntetőlövést. Minden büntetőre érvényes az a játékszabály, hogy gurításnál ítélt büntetőkor a lövés nem gól. Védekező büntetőkor a lövést megismétlik, hacsak nem lett gól. Amennyiben a dobó játékos a labdát saját kapujába juttatja, az nem gól, henem labdavesztésnek számít.

 

 

Rövid labda a játék idején
 Amikor a labda megáll a pályán mielőtt elérné a védekező csapat csapatterületét, a gurító játékos büntetést, rövid labda kap.

 

 

Magas labda a játék idején
 A labdának, miután elhagyta a gurító játékos kezét, legalább egyszer érintenie kell a pályát a saját térfél "high ball" vonala (6 méter) előtt vagy azon. Ellenkező esetben büntető, high ball jár a gurító játékosnak. 
 

 

Hosszú labda a játék idején
A labdának legalább egyszer érintenie kell a pálya semleges területét is. Ellenkező esetben a gurító játékos büntetőt, long ball kap.

Szemtakaró
 Az a játékos, aki a játék alatt a pályán hozzányúl a szemtakarójához a játékvezető engedélye nélkül, büntetést, szemtakaró kap.  A büntető helyzet alatt a pályáról eltávolított játékosok sem nyúlhatnak a szemtakarójukhoz.

 

 

Illegális védekezés
 Annak a játékosnak, aki először érinti a labdát védekezés közben, valamelyik testrészének érintenie kell a csapatterületét.

 

 

Zajongás a játék idején
Gurítás közben vagy gurítás után a játékos részéről kiadott túlzott zaj, amely zavarja a védő játékosokat a labda követésében, büntetőt von maga után.

 

 

Csapatbüntetők 
Csapatbüntető esetén a játékvezető sípol, bemondja, hogy csapatbüntető, bemondja a büntető fajtáját, a csapat nevét. A büntetést kapott csapat a pályán tartózkodó játékosok közül kiválasztja, hogy ki védi a büntetőgurítást. A játékszabályok valamennyi büntetőre érvényesek. Védekező büntetőkor a lövést megismételik, hacsak nem lett gól. Amennyiben a dobó játékos a labdát saját kapujába juttatja, az nem gól, hanem labdavesztésnek számít.

 

 

Tíz másodperc a játék idején
 A csapatnak 10 másodpercen belül a felezővonalon át kell juttatni a labdát a labdával történő első védőérintéstől számítva.

 

 

A 10 másodperces órát nullázzák, ha "official"s time out" lett bemondva. 
A 10 másodperces órát nullázzák gól után. 
A 10 másodperces órát nullázzák a félidő végén. 
A tíz másodperces órát nullázzák büntető helyzeteknél.

A 10 másodperces óra elindul az első védőérintésnél, tekintet nélkül arra, hogy a csapat birtokolja-e a labdát vagy nem. 
Az asztalnál ülő 10 másodperc mérő jelzi a játékvezetőnek, ha a csapat még mindig birtokolja a labdát, amikor az óra elérte a 10 másodpercet az első védőérintéstől mérve, illetve a labda nem jutott még át a felezővonalon.

 

Tiltott edzői segítség 
 A line up lapon felsorolt és nem pályán lévő csapattagok csak hivatalos játékszünetben (sípszó utáni szünet) beszélgethetnek a pályán lévő csapattagokkal, de csak addig, míg a játékvezető "quiet please"-t nem mond. Ha a "quiet please" elhangzása után nem hagyják abba a beszélgetést, a csapatbüntetőt, tiltott edzői utasítás kap. 
 Az edzők beszélhetnek a játékosokhoz, miután a játékvezető bejelentette a büntető eredményét. 
 Az edzők és a nem játszó játékosok nem beszélgethetnek a pályán lévő játékosokkal az extragurítások alatt. 
 Ha ugyanazon játék alatt előfordul másodszor is tiltott edzői segítség, akkor a teremből el kell távolítani a második esetet okozó személyt és csapatbüntetőt kell ítélni. 
 


 Zajongás a játék idején
 A gurító csapat bármelyik játékosa által okozott túlzott zaj, ami a védőjátékosokat zavarhatja a labda követésében büntetőt von maga után.

 

 

A játék vége 
37 Hosszabbítás 
 Ha a rendes játékidő végén az eredmény döntetlen és győztest kell hirdetni, a csapatok kétszer 3 perc hosszabbítást játszanak

Az a csapat győz, amelyik több gólt ért el

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eredményes felkészülést és jó játékot kíván!

A szervező csapat!


Fehérbot SE 2014