Hajdú-Bihar Vármegyei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Technikum és Kollégium bemutatása (videó)
A Lóverseny utcai speciális Intézményben, csodálatos környezetben tanulhatnak a látássérült és vak gyerekek, felkészült, kiváló szakemberek szárnyai alatt, családias légkörben, kis létszámú osztályokban, gyógypedagógiai asszisztensek segítségével. Alsó tagozattól gimnáziumig, szükség esetén kollégiumi ellátást igénybe véve, a gyerekek képességeinek megfelelő, egyéni megsegítést biztosítva, speciális, korszerű, színes taneszköztár használatával nevelik és oktatják diákjaikat.
Amíg a tantermekben nagyított tananyaggal, olvasó TV-vel és a vakok felolvasó programmal tanulhatnak, addig a tornateremben, szemészeti és orvosi szakértői véleményben foglalt besorolás alapján vehetnek részt a mindennapos testnevelés órákon.
Aki ezen túl szeretne még mozogni, megteheti a látássérülteknek és vakoknak kifejlesztett csörgőlabda sportágban, a délutáni szakkörön.
A Fehérbot Sportegyesület segítségével, az iskola csapata 10 sportolóval részt vesz az országos bajnokságban, sőt egy játékosunk behívót kapott a felnőtt férfi válogatottba is.
A továbbiakban, ezt a sportágat szeretnénk bemutatni, hogy minél többen kedvet kapjatok annak kipróbálására és könnyebben felkészülhessetek a Parasport Napi Csörgőlabda Maratonra!
Esemény leírása
Fontosnak tartjuk, hogy a Mozdulj, Debrecen! mozgalom ne csak az épekről szóljon, –hiszünk benne, hogy ha a gyerekek kipróbálják a csörgőlabdához hasonló parasportokat, közelebb kerülnek egymáshoz a fogyatékossággal élőkkel.
Érzékenyítő, mozgásos élménynapon próbálhatják ki és mélyíthetik el tudásukat a Mozdulj, Debrecen! Iskolaprogramban résztvevő általános iskolák 5-6.évfolyamos, sportági versenyengedéllyel nem rendelkező diákjaiból álló 6 fős csapatai a csörgőlabda sportágban, egyszerűsített szabályrendszer alapján.
A Hajdú-Bihar Vármegyei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Technikum és Kollégium országos csörgőlabda bajnokságban szereplő diákjai is részt vesznek az eseményen, akik egy bemutató csörgőlabda mérkőzést tartanak majd a jelenlévőknek.
A jelentkező csapatok körmérkőzéses rendszerben küzdenek meg egymással, azonban a rendezvény célja ezúttal nem a versenyzés, hanem ismerkedés a látássérültek világában népszerű csörgőlabda sporttal.
A rendezvény a Mozdulj, Debrecen! Iskolaprogram, a Debreceni Tankerületi Központ fenntartása alá tartozó Hajdú-Bihar Vármegyei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Technikum és Kollégium, valamint az Árpád Vezér Általános Iskola szervezésében kerül lebonyolításra.
Időpont
2025. február 20. csütörtök
Helyszín
Árpád Vezér Általános Iskola (4032 Böszörményi út 150.)
Esemény célja
Játéklehetőség biztosítása a Mozdulj, Debrecen! Iskolaprogramban résztvevő általános iskolák azon 5-6.évfolyamos diákjai számára, akik szervezett keretek között, rendszeresen jelleggel nem végeznek mozgásos/sporttevékenységet.
A látássérült személyek és parasport világa iránti érzékenyítés. Figyelemfelhívás a mozgás és a parasport fontosságára.
Azon élethelyzetek, esetleges nehézségek megtapasztalása, valamint sportolással kapcsolatos szituációk játékos formában történő kipróbálása, melyek fellelhetők a látássérült gyerekek mindennapjaiban.
Lehetőség biztosítása a résztvevőknek, hogy közvetlen kapcsolatba kerüljenek látássérült diákokkal. Gyerekek ösztönzése a látássérült személyekkel történő kapcsolat kialakítására, velük szemben tanúsított empatikus, odaadó bánásmód gyakorlására. Tudatosítani a résztvevőkben, hogy a látássérültek is ugyanolyan fiatalok, mint ők, hasonló érdeklődési körrel és álmokkal.
Intézmények közötti kapcsolatok erősítése és közösségépítés
Esemény szervezői
Mozdulj, Debrecen! Iskolaprogram
Hajdú-Bihar Vármegyei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Technikum és Kollégium
Árpád Vezér Általános Iskola
Díjazás
Minden résztvevő diák ajándékban részesül.
Fontos tudnivalók
Minden résztvevő gyermeknek rendelkeznie kell a szülő/gondviselő által kitöltött hozzájáruló nyilatkozattal. A mellékelt nyilatkozatok eredeti, aláírt példányát a verseny napján szükséges átadni a szervezőknek. Amennyiben van olyan szülő/gondviselő, aki nem járul hozzá a gyermekéről történő kép-hangfelvétel készítéséhez és annak felhasználásához, kérem szíveskedjék jelezni a helyszínen a szervezők felé.
Nevezés, résztvevők
A Mozdulj, Debrecen! Iskolaprogramban szereplő általános iskolák 5-6. évfolyamos, sportági versenyengedéllyel nem rendelkező diákokból álló 6 fős vegyes csapatai (fiú, lány) csapatai. Minden csapatban szerepelnie kell legalább 1 fő leány tanulónak.
Csapatonként maximum 6 fő nevezhető. (3 mezőny és 3 cserejátékos)
Az eseményen a házigazda (Árpád Vezér Általános Iskola) csapatán kívül az első 4 csapat nevezését tudjuk elfogadni.
Nevezési határidő: 2025. február …
Nevezés módja:
mozdulj@debrecen.hu címen a oktatási intézmény nevének, valamint a kísérő pedagógus nevének, telefonszámának és e-mail címének feltüntetésével.
További rendelkezések:
Minden résztvevő gyermeknek rendelkeznie kell a szülő/gondviselő által kitöltött hozzájáruló nyilatkozattal. A mellékelt nyilatkozatok eredeti, aláírt példányát a verseny napján szükséges átadni a szervezőknek. Amennyiben van olyan szülő/gondviselő, aki nem járul hozzá a gyermekéről történő kép-hangfelvétel készítéséhez és annak felhasználásához, kérem szíveskedjék jelezni a helyszínen a szervezők felé.
Szeretnénk megkérni minden csapatvezetőt, hogy előzetesen tájékoztassa a résztvevő diákokat a szabályokról.
Elérhetőség
Név: Kanyó Zsófia
Telefonszám: +36303329127
E-mail cím: mozdulj@debrecen.hu
Szabályok
A gördülékeny lebonyolítás érdekében a csörgőlabda mérkőzések során egyszerűsített szabályok kerülnek alkalmazásra.
Játékeszköz
Csörgőlabda: gumiból készült labda, 25 cm átmérőjű, 1250 gr, az oldalán lyukakkal, a belsejében csörgőkkel ellátva, annak érdekében, hogy mozgás közben hallható legyen.
Játékidő
2x 10 perc, futó órával (félidő: 5 perc)
Mérkőzések közötti szünet: 5 perc
Játék célja
Minél több gólt szerezni.
A támadó csapat kezdő játékosának álló helyzetben (3 lépésből) vagy térdelő helyzetben, kézzel gurítva kell eljuttatnia a csörgőlabdát az ellenfél 9 m széles kapujába (alapvonal).
A védekező csapat feladata, hogy ún. védekező pozícióban – földön elhelyezett tapintható vonalak mentén fekve/térdelve – blokkolják az érkező labdát, annak érdekében, hogy a játékszer ne haladjon át a saját gólvonalukon.
Érvényes gól
A támadó játékos által gurított labda valamilyen módon érintkezik a támadó csapat –azaz saját – térfelével (átgurul/lepattan), majd ezt követően az ellenfél térfelén áthalad a gólvonalon. (Amennyiben nem ér földet/pattan le a labda a félpálya előtt/saját térfélen, a játékvezető „High Ball”-t ítél, ami büntető von maga után, lsd.: szabálytalanság)
Amennyiben a támadó csapat gólt szerez, az addig védekező (gólt kapott) csapat gurításával folytatódik a játék.
Ha a támadó játékos a labdát saját kapujába juttatja, az nem gólnak, hanem labdavesztésnek számít.
Játék menete
Kezdés joga: kő-papír-olló. A két csapatkapitány a játékvezető jelenlétében kő-papír-olló játékkal dönti el, hogy ki fog kezdeni. Minden esetben a nyertes kezd.
A pályán egyszerre 3 fő tartózkodhat csapatonként.
A kezdő játékosok (3-3 fő) a saját térfelükön helyezkednek el. A játékosok elfoglalják helyüket a kijelölt vonalakon (2 fő „back”- jobb és bal- és 1 fő „center” lsd. pálya). Ezt követően a játékosok mindegyike felteszi magára a szemtakarót.
Minden támadás megkezdését a játékvezető sípszóval jelzi, illetve a „quiet please, play” „csendet kérek, játék„ felszólítással jelzi.
A játék alapvetően 2 részből áll: a támadó játékos gólszerzés céllal gurítja a labdát (álló helyzetben, maximum 3 lépés megtétele után, vagy térdelő helyzetben), a védekező csapat tagjai pedig megpróbálják blokkolni az érkező labdát.
A labdának, miután elhagyta a gurító játékos kezét, legalább egyszer érintenie kell a pályát a saját térfelét (félpálya előtt), s ezt követően kell áthaladnia az ellenfél térfelére, ahol szintén érintenie kell az adott térfelet. (Amennyiben nem ér földet/pattan le a labda a félpálya előtt/saját térfélen, a játékvezető „High Ball”-t ítél, ami büntető von maga után lsd. szabálytalanság)
A soron következő gurítást bárki elvégezheti az adott csapatból (gurítás előtt szabadon átpasszolhatja a társának a labdát) a pálya területén belül bárhonnan.
További szabályok:
Csapatonként minden játékosnak pályára kell lépniük minden mérkőzésen. (A 3 cserejátékost kötelező becserélni a 2. félidőben).
Szemtakaró viselése kötelező!
A játékot teljes csendben kell játszani. Ellenkező esetben a játék értelmét veszti.
Amennyiben valamelyik játékos megsérül, a játékidő megállításra kerül, s az adott csapat egy tetszőleges kiválasztott cserejátékosának kell helyettesítenie a sérültet.
Szabálytalanság
Amennyiben a támadó csapat elköveti alábbi szabálytalanságok valamelyikét, a labdát át kell adnia az ellenfél csapatának, aki gurítással folytathatja a játékot:
„Short ball” (rövid labda): amikor a labda megáll a támadó csapat térfelén (félpálya előtt), mielőtt elérné a védekező csapat térfelét. Ez esetben a játékvezető „short ball”-t ítél, s az ellenfél csapata következik gurítással.
„High Ball” (magas labda): a labda nem érinti a talajt/nem pattan le a támadó saját térfelén (félpálya előtt). Ez esetben a játékvezető „High Ball”-t ítél, s az ellenfél csapata következik gurítással.
„Block out”: Ha védést követően kimegy a labda az oldalvonalon túlra, a segítő/játékvezető visszahozza a játékszert és leejti hallható módon az egyik védő mellé - a játék onnan folytatódik tovább. Ez esetben a játékvezető „Block out”-ot ítél, s az ellenfél csapata következik gurítással.
„Ball Over”: Ha a védekező csapat a védést követően nem tudja megtartani (térfelén tartani) a labdát, hanem a játékszer visszagurul az ellenfél térfelére. Ez esetben az ellenfél (korábban támadó) csapata következik gurítással.
Minden további esetben a játékvezető figyelmezteti az adott játékos a szabályok betartására és a fairplay magatartásra (pl.: hangoskodás, vagy ha a játékos a játékvezető előzetes engedélye nélkül megérinti kézzel a szemtakaróját, vagy leveszi azt).
Amennyiben egy játékos a 3. figyelmeztetés ellenére is folytatja a hangoskodást, vagy engedély nélkül újból leveszi a szemtakaróját, a játékvezető felszólítja a játéktér elhagyására, valamint az adott mérkőzésen a továbbiakban már nem léphet pályára.
A csapatvezető pedagógusok kizárólag holtidőben beszélhetnek a játékosaikhoz (pl. amíg áll a játék, vagy a sípszó/ „quiet please, play” mondat el nem hangzik).
Szemtakaró levétele
A szemtakarót csak akkor vehetik le a játékosok, ha a játékvezető engedélyt ad rá.
Amennyiben egy játékos szeretné megigazítani, vagy levenni a szemtakaróját, kézfeltartással szükséges jeleznie azt kell a játékvezetőnek, aki odamegy hozzá.
Játék vége:
Ha a játékidő letelt, vagy
ha a játékvezető KO-t ítél (ha a két csapat között 10 gólos a különbség)
Ha a játékidő leteltével döntetlen az állás, büntetőpárbajjal (1-1 gurítással) dől el a mérkőzés. A büntető során egy támadó (a büntetőt végző) és egy védekező játékos („kapus”) vesz részt az adott szituációban, akik személye tetszőlegesen kijelölhető.
Amennyiben az állás továbbra is döntetlen, további büntetők gurítására kerül a sor. Ez esetben a „kapus” személye maradhat ugyanaz, azonban a büntetőt végző személyt cserélni szükséges.
Tervezett menetrend
7.30-8.00 Gyülekező, öltözés
8.00-8.15 Megnyitó
8.20-8.40 Bemutató mérkőzés (2x6 p)
8.45-8.55 Melegítés, próbagurítás az első 2 mérkőző csapat számára
9.00-9.25 A3-A4 1.mérkőzés
9.30-9.55 A1-A2 2.mérkőzés
10.00-10.25 A4-A5 3.mérkőzés
10.30-10.55 A1-A3 4.mérkőzés
11.00-11.25 A2-A5 5.mérkőzés
11.30-11.55 A1-A4 6.mérkőzés
12.00-12.25 A2-A3 7.mérkőzés
12.30-12.55 A1-A5 8.mérkőzés
13.30-13.55 A2-A4 9.mérkőzés
14.00-14.25 A3-A5 10.mérkőzés
Díjazás
Helyezések nincsenek, minden résztvevő diák ajándékban részesül.